„Máme náskok! Díky kvalitě“, tvrdí na táborské průmyslovce. A pokud by někoho napadlo, jestli se nejedná o prázdné vychloubání, přesvědčí ho, že rozhodně nejedná - hned z několika důvodů.
Náskok díky kvalitě je heslem táborské SPŠ strojní a stavební už hezkou řádku let. A vedení školy, učitelé i ostatní zaměstnanci se snaží heslo naplňovat denně při tradiční výuce ale i netradičních formách práce se žáky. Důkazem jsou výsledky žáků u maturit, úspěchy v soutěžích, pestrá mimoškolní činnost, moderně vybavené učebny a celkově pěkné prostředí školního komplexu na Maredově vrchu.
Náskok díky kvalitě – rozvoj technických oborů na jihočeských průmyslových školách je zároveň název projektu s registračním číslem CZ.1.07/1.1.10/01.0043, který škola završuje tento měsíc. Před třemi roky na něj získala v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost přes 1,3 milionu korun. A co se za to podařilo?
„ Projekt měl čtyři klíčové aktivity: 1. Podpořit výuku odborné technické angličtiny a němčiny ve studijních oborech, 2. Formou zahraničních stáží prověřit jazykové a odborné kompetence našich žáků a porovnat je s vrstevníky na partnerské škole, 3. Vytvořit soubory ověřovacích testů v profilových předmětech oborů technické lyceum a strojírenství a prověřit jimi nejen znalosti žáků, ale též jak jsme se vyrovnali s výukou podle školních vzdělávacích programů, 4. Vybavením nové jazykové učebny didaktickou technikou podpořit výuku cizích jazyků, aby byla pro naše technicky zaměřené žáky atraktivnější.“, říká ředitel školy Ing. Gause.
V rámci první aktivity připravovali vyučující angličtiny a němčiny soubory odborných výukových textů, ověřovali je a upravovali. Vznikly brožované učební materiály, které jsou žákům k dispozici při práci v hodině nebo k zapůjčení ve školní knihovně. Odborná technická angličtina a němčina se dostala i do ústní státní maturity, protože byla zařazena do třetí části pracovních listů, které si škola připravuje sama.
Z pohledu žáků byla nejlepší aktivita číslo 2: skupina deseti žáků v roce 2009 a dalších deset v roce 2011 prověřili svoji angličtinu a technickou zdatnost při pobytu na partnerské Šole za strojništvo ve slovinské Škofja Loce. Kromě žáků si vyměnili zkušenosti i učitelé a vedení školy a společně připravují další spolupráci po skončení tohoto projektu.
Aktivita 3 – ověřovací testy znalostí a dovedností v hlavních předmětech strojírenství a lycea by zase naopak z pohledu žáků být ani nemusela. Ale pochopitelně – učitelé to vidí jinak. Udržet kvalitu znalostí, které si žáci od nás odnesou do praxe nebo dalšího studia, není lehké a jakkoliv můžeme hledat nové atraktivní metody a formy školní práce, bez důkladného prověření se neobejdeme. Spoluprací s učiteli strakonické průmyslovky jsme zároveň získali i porovnání s jinou školou, která učí stejné obory jako my.
Čtvrtá aktivita přinesla výuce jazyků technickou podporu: byla vybavena nová jazyková učebna a rozvrh upraven tak, aby se v ní všechny skupiny jazykové výuky vystřídaly. Ve studentském slangu naší školy zaznělo „dneska se učíme na Ruzyni“. Že by žákovská pracoviště se sluchátky a učitelský ovládací pult někomu připomněl řídící středisko letového provozu?
Po třech letech projekt končí. Jeho výsledky ale vrostly do běžného života školy, což je dobře: máme náskok díky kvalitě.
Za realizační tým Mgr. Libuše Trávníčková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.