V rámci projektu byla navázána spolupráce se šesti základními školami regionu, a to ZŠ Tábor Husova a ZŠ Tábor Helsinská, ZŠ Bechyně Školní, ZŠ Malšice, ZŠ Soběslav Komenského a ZŠ Soběslav Dr. E. Beneše.
Aktivita měla několik součástí:
1. projektové dny ZŠ na SPŠ. Projektových dnů proběhlo pro každou zúčastněnou školu 5 a jejich náplní byly ukázkové hodiny výuky ve vybraných tématech (chemie, programování, matematika, fyzika, kovárna…). Žáci se dozvěděli o způsobu výuky na SPŠ a mohli si sami vyzkoušet činnosti spojené s daným předmětem.
2. výuka žáků partnerských ZŠ ve strojních a dřevařských dílnách SPŠ. Náplň zde byla ryze praktická – rukodělná činnost žáků, tvorba výrobků z kovu a dřeva (např. kovový svícen, dřevěná hrací kostka, stojánek na tužky…).
3. společné exkurze žáků SPŠ a ZŠ. Pro každou partnerskou ZŠ proběhly celkem tři: na přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně, do vzdělávacího centra Techmania Plzeň a do firmy Škoda Auto Mladá Boleslav.
4. stáže učitelů zmíněných ZŠ na SPŠ (podpora technického vzdělávání, seznámení s technickým vzděláváním na SPŠ, propojení přírodovědného a technického vzdělávání na ZŠ a SŠ, navázání vzájemných kontaktů a spolupráce pedagogů obou typů škol).
5. aktivita souvisela s KA02 Den ve firmě – pedagogové SPŠ a partnerských ZŠ se účastnili odborných exkurzí, dále s částí aktivity KA01 Školení k pořízenému vybavení – pedagogové SPŠ a partnerských ZŠ spolupracovali na workshopu pro učitele Badatelské postupy ve výuce a volnočasových aktivitách s využitím systému Pasco, dále s aktivitou KA03 Spolupráce s VŠ – Dnů na VŠTE se zúčastnili žáci a pedagogové SPŠ a všech partnerských ZŠ.
Během trvání projektu proběhlo celkem 6 cyklů výuky žáků partnerských ZŠ v dílnách SPŠ, v rámci nichž se uskutečnilo 60 čtyřhodinových bloků výuky ve strojních dílnách a 60 stejných bloků výuky v dřevařských dílnách, dále proběhlo 5 projektových dnů s celkovým objemem 70 čtyřhodinových bloků výuky a práce žáků ZŠ v odborných učebnách a laboratořích SPŠ. Uskutečnilo se 12 jednodenních a 6 dvoudenních společných exkurzí pro žáky SPŠ a partnerských ZŠ, učitelé ZŠ absolvovali stáže na SPŠ, učitelé ZŠ a SPŠ pak společné stáže ve spolupracujících firmách. Celkem bylo podpořeno 1612 žáků a 71 pedagogů, ovšem většina z podpořených osob se zúčastnila několika částí/podaktivit této rozsáhlé klíčové aktivity.
Hlavním smyslem této aktivity bylo podchycení technicky a přírodovědně nadaných dětí ze ZŠ, jejich motivace ke studiu technických oborů, zejména na SPŠ strojní a stavební v Táboře, následně pak profesní směrování do technických oblastí nebo k dalšímu studiu technických a přírodních věd. Pedagogům obou typů škol přinesla aktivita lepší informace a provázanost učiva, navázání kontaktů a spolupráci, což má pozitivní dopad na žáky SŠ i ZŠ.
(Tra)