V rámci projektu CZ.1.07/1.1.00/44.0007 Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji (IPO) navštívili dne 11. listopadu 2014 naši strojaři z třídy 3Sa společně s vybranými žáky 8. a 9. tříd ZŠ a MŠ Husova Tábor společnost Škoda Auto a.s. Exkurze byla zahájena tradičně v podnikovém muzeu, kde jsme velice osobitým způsobem paní průvodkyně byli seznámeni s historií výroby od jízdních kol, motocyklů přes rodinné, luxusní, sportovní až závodní vozy směřující k současnému výrobnímu programu, který čítá přes 300 různých typů a modifikací automobilů Citigo, Fabia, Octavia, Roomster, Yeti, a Superb (když vezmeme v úvahu barevná provedení, různé úrovně výbavy, příslušenství, motorů a převodovek).
Po návštěvě muzea exkurze pokračovala prohlídkou tří veřejnosti přístupných provozů, rovněž s odborným výkladem průvodce. Prvním provozem byla lisovna s možností prohlídky obřích automatických lisovacích linek včetně jejich zázemí s lisovacími a střižnými nástroji. Překvapivým byl údaj o množství zpracovaného plechu za jeden pracovní den – 1000 tun!
Druhým provozem byla svařovna se svými neúnavně a neomylně pracujícími roboty. Každý strojař ví, že žádné zařízení nepracuje neomylně, a tak i svařovací linky karoserií jsou systematicky prokládány rentgenovými a laserovými kontrolními stanovišti obsluhovanými opět pomocí robotů. Ve finále linku nemůže opustit vadný výrobek, tedy karoserie budoucího automobilu.
Třetím navštíveným provozem byla montážní linka Octavií, Rapidů a Seatů. Ano, na jedné lince jsou montovány všechny tři typy automobilů a to v takovém pořadí, jak si je zákazníci a prodejci objednávají. Každé auto procházející linkou „zná“ svého zákazníka. Zajímavé bylo povídání o logistickém zabezpečení, zastupitelnosti pracovníků na lince, zajišťování kvality včetně sankcí vůči pracovníkům, kteří odvedou nekvalitní práci. Každý pracovník na lince musí elektronicky pomocí čipu potvrdit provedení své operace do rodného listu automobilu. Tato evidence se uchovává v archivu 15 let!
Automobilový průmysl, to jsou speciální, do detailu propracované technologie, které odborník obdivuje a laik nad nimi žasne. Ještě dodejme, že v celém závodu je přísný zákaz fotografování, takže připojené fotografie jsou pouze z první část exkurze, tedy z muzea.
(stm)
(foto: Pavel Štamberk)