Ministr školství Josef Dobeš na tiskové konferenci představil novinářům žebříček nejlepších středních odborných škol a gymnázií z hlediska maturitních výsledků. SPŠ strojní a stavební Tábor se na základě tohoto hodnocení stala nejlepší technickou střední školou v Jihočeském kraji.
„Tento úspěch nás velice těší a při podrobnějším zkoumání nacházíme další významná srovnání. Naši studenti Technického lycea byli neúspěšní pouze v 1,7 %, což je v absolutních číslech jeden jediný žák, zatímco celostátní průměr gymnázií je 5,1% a průměr lyceí dokonce 9,8 %. Vyplývá z toho, že lyceisté z táborské průmyslovky jsou oproti celostátnímu průměru gymnazistů 3x úspěšnější a proti ostatním lyceistům téměř šestinásobně,“ říká ředitel školy Marcel Gause.
Maturita je základním cílem vzdělávání na středních školách a státní maturita poprvé v historii postavila srovnávací laťku dosažitelnosti a kvality tohoto cíle. Zájemci o studium mají v této oblasti k dispozici objektivní a nezávislé porovnání, i když pouze u šesti zveřejněných škol v každém kraji. Více ministerstvo neprozradilo.
Rodiče a vycházející žáci základních škol se museli doposud rozhodovat pouze dle dojmu z prezentace školy, letáků, radosti z darovaných balónků, či reference od absolventů a starších spolužáků. Nyní ministr rodičům doporučuje, aby se v každé škole ptali i na výsledky státní maturity. Svůj výsledek by škola měla zveřejnit také ve výroční zprávě.
Podle Petra Zeleného, šéfa společnosti Cermat, která maturity připravila a zajistila, skončilo na 400 škol pod průměrem. V asi v padesáti školách neuspělo u maturit 50 a více procent studentů, v jedenácti školách pak u maturit neuspělo 70 a více procent žáků, což je podle ministra Dobeše vysoké číslo. Ministr Dobeš potvrdil, že kvůli výsledkům maturit se některé školy dostanou do existenčních potíží. Ministr nezveřejní seznam nejméně úspěšných škol z pohledu státních maturit, ale pošle k nim inspektory.
„Chystáme nyní historicky první zpětnou vazbu pro školy. Je to dárek pro učitele za to, jak maturitu zvládli. Dostanou komplexně zpracované výsledky, aby věděli, jak učí, co je výborné a kde je třeba přidat,“ slíbil ministr školství.
„Na analýzu maturitních výsledků se těšíme. Bude to jeden z indikátorů, který nám pomůže v dalším zkvalitňování výuky,“ dodává ředitel školy Marcel Gause.